BADANOTIS
Instagram Twitter Google + Facebook Youtube Goear RSS
Martes
14 de Julio de 2020
Web de noticias de Badalona
y Sant Adrià



Ballet Flamenco EnFemenino: 'No podem viure sense ballar flamenc; seria com viure sense respirar, el cos t'ho demana! És intensitat'
Ballet Flamenco EnFemenino: 'No podem viure sense ballar flamenc; seria com viure sense respirar, el cos t'ho demana! És intensitat'
El 7 de Novembre a les 20.00 hores porten el seu espectacle 'Planta y Tacón' al Centre Cívic Guinardó
Clara Bayo/ Imatge: EnFemenino - 27/10/2014 11:36

Com sorgeix Ballet Flamenc 'EnFemenino'?

Érem tres noies amb una mateixa passió i que compartíem la formació de dansa (flamenc, clàssic, contemporani) en la mateixa escola. Va arribar un moment que volíem ser independents, expressar-nos ballant i actuant a la nostra manera.

Amb quin objectiu?

Després de molts anys de formació i experiència ballant en diferents espectacles i sarsueles... teníem ganes de compartir el ball flamenc que ens sortia de dins, investigar, buscar un llenguatge nostre... I viure el que és realitzar un espectacle pensant en tots els seus components: guió, coreografia, música, llums, vestuari, projeccions... Volíem saber el que érem capaces de projectar en el públic.

Qui ho formeu i quina experiència aporteu cadascuna de vosaltres? Teniu diferents disciplines artístiques?

Som Clàudia Bujanda, Lorena Catabante i Mª Jesús Ruiz. Les tres ens coneixem des de fa molts anys i tot i tenir personalitats molt diferents ens entenem a la primera. Ballant també som molt diferents i això aporta al Ballet diversitat en les coreografies i que mai ens avorrim. A més ens envoltem de músics i cantores amb els que treballem molt colze amb colze.

Reivindiqueu d'alguna manera el paper de la dona en el món del flamenc? Si és així, per què?

El nom sorgeix perquè al grup érem només dones i vàrem pensar que era una bona manera de definir-nos. Cadascuna aporta alguna cosa diferent a l'espectador però el que tenim en comú és el punt de vista femení. El cos d'una dona en el ball flamenc exhibeix una quantitat de moviments molt rica per la mateixa anatomia de la dona i que pot ser tendre, sensual, bella però també intensa, ruda, dramàtica...

Quin ha estat el paper de la dona en la història del flamenc? Ha estat reconeguda?

La dona al flamenc ha sigut forjadora, conservadora i partícip de l'art del flamenc igual que l'home, reconegut així a la disciplina del cant. Reconeguda no sabem... sembla que a les dones sempre costa més que se les reconeguin i se les recordin a la història en general.

Quines dificultats vàreu tenir en els vostres inicis com a companyia?

Diríem que les mateixes que tenim ara, és fàcil si tens material de qualitat assajar en espais amb contraprestació (per exemple) però arriba un moment que quan ja tens el teu espectacle i l'has estrenat no hi ha pressupostos per pagar als artistes en altres espais. És difícil que contractin el teu espectacle per un preu adequat al que val. És molt difícil guanyar-se la vida ballant flamenc a Barcelona si el que vols ballar és el teu espectacle. Els teatres aposten per figures segures i mediàtiques. I els petits espais alternatius cada vegada sobreviuen en condicions més precàries.

Com ha evolucionat la companyia des dels seus inicis?

Realment sentim que hem après molt, a treballar en grup sent les nostres pròpies "caps" per exemple. Hem establert la nostra manera de treballar. No hem parat de formar-nos i algunes ballem amb altres companyies... Hem fet quatre espectacles que són molt diferents entre ells i en cadascun ens hem enfrontat a diferents reptes. Sabem més de temes tècnics: llums, posada en escena, el treball d'interpretació, pensar i realitzar l'attrezzo, el disseny de vestuari, ja que tot això ho fem nosaltres sempre ajudades de grans persones.

Des del Ballet heu ideat, de fet, coreografies i realitzat el guió de diferents obres que combinen la dansa i la interpretació: ‘Las mujeres y Picasso', ‘7pecados' i "'Las Lolas Flamenco Show'. Ens podeu parlar de cadascuna d'elles. Anem pas a pas... Què ens trobem en ‘Las mujeres y Picasso'? Com està pensada? Com representeu a cada dona? 

És un espectacle de dansa espanyola i flamenc en el qual es fa un recorregut per la vida amorosa Picasso. L'espectacle s'estructura en deu balls i cadascun parla d'una dona que va ser musa de Picasso. Es pot veure flamenc amb mantó, bastó i ventall, dansa espanyola amb castanyoles, bata de cua... Amb projeccions i breus escenes d'interpretació. A més de percussió i veu en directe a càrrec de "La Guapy. Podeu veure vídeo de l'espectacle AQUÍ

En "7pecados' uniu electrònica amb els pals clàssics del gènere flamenc...

Sí, és un espectacle que repassa els set pecats capitals a partir del ball, la música i les projeccions des d'un vessant quasi futurista i sinistra. Veníem de fer un espectacle més clàssic, més preciosista i femení amb Las mujeres y Picasso i teníem ganes de "desencorsetar-nos", de transgredir, de ser valentes i agafar una mica de tot el que sabíem (ball contemporani, flamenc...) i fer un flamenc més obert i contemporani, buscar impactar una mica a l'espectador, sacsejar-lo. Però tampoc volíem fer qualsevol barreja... així que vàrem buscar un músic electrònic que estigués tant boig com nosaltres i ens vàrem topar amb Fernando Lagreca i vàrem començar a treballar junts. No volíem perdre el flamenc, així que totes les músiques tenen una base d'un pal flamenc i a sobre molts sons i melodies diferents. Vàrem gravar molts dels sons nosaltres mateixes. També hem tingut la sort de comptar amb creadors audiovisuals per fer les projeccions de l'espectacle com són MonteVideo i Elena Villares LN. En aquest cas podeu veure vídeo de l'espectacle AQUÍ i pel que fa a la música de l'espectacle AQUÍ

Què ens podeu explicar de ‘Las Lolas Flamenco Show'?

Aquest espectacle es va presentar al Mercateatre que és una Fira d'animació al carrer del barri de Sant Martí de Barcelona. És teatre de carrer, clown, humor... Aquí sí que fem d'actrius però també sorprenem el públic ballant i el fem participar. És esbojarrat i divertit.

Com us documenteu per preparar cada obra?

Ens dividim la feina i després la compartim. Sobretot ens encanta buscar llibres, documentals, pel·lícules i depèn del tema buscar els clàssics. El món audiovisual és molt important per nosaltres, les sensacions que et provoca certa imatge o vídeo et pot transmetre una música o un moviment...

Ens sembla molt interessant que l'obra ‘Les amants del Pintor, autoretrat d'un signe' que juntament amb l'Associació Capficats vàreu crear combinant teatre i dansa amb actors sords i adaptada a públic no-oïdor... Com combinar flamenc i llenguatge de signes?

Ha sigut un dels treballs més enriquidors que hem realitzat juntes amb l'ajuda de Pablo Navarro, intèrpret de signes. Aquesta obra va néixer com una adaptació de ‘Las mujeres y Picasso' per a públic no-oient però durant el procés va créixer i va acabar sent una obra molt diferent. Treballàvem així: Primer pensàvem el que volíem dir, el Pablo ens feia els signes i provàvem de fer moviments, passos de ball flamenc incorporant d'alguna manera els signes, cada una el que li sorgís. I treballàvem fins a triar una integrada a la música. A vegades canviaven el missatge o l'adaptàvem buscant una mica l'estètica del moviment però sobretot volíem que s'entenguessin i que es veiessin naturals, integrats al ball. El públic no-oient que ens ha vingut a veure ha sortit emocionat de poder gaudir del ball, sentir la percussió dels peus i entenent del que s'està parlant sense necessitat de sentir la música. I les persones oients han pogut gaudir de l'espectacle.

Parleu-nos de ‘Planta y tacón' amb música en directe (dues guitarres, dues veus i un calaix).

Amb aquest espectacle tornem al flamenc dels orígens, més tradicional sense perdre el nostre estil. Ballem flamenc amb mantó, ventall i pals clàssics: bulerias, alegries, tientos.... Parla de la presència de les flors al món del flamenc: als cabells i als vestits de les bailaores, als patis, en les lletres... I tot transcorre en un jardí amb música i cant en directe. En la realització de la música va participar el mestre guitarrista Javier Gavara i en la coreografia va col·laborar el gran bailaor i coreògraf Sergio Quesada. Al cant una veu potent femenina Vanesa Cortés i Laura Guiteras.

Què significa aquest tipus de ball per a vosaltres?

És la nostra manera d'expressar-nos, de gaudir, de compartir, no podem viure sense ballar flamenc; seria com viure sense respirar, el cos t'ho demana! És intensitat.

Diuen que el flamenc és passió, ànima, sang. Quina és l'emoció més important per a vosaltres?

No hi ha una. El flamenc és intensitat. Combinada amb sentiments i emocions, depèn del que sentis o estiguis explicant pot ser més dramàtic, innocent, alegre o sensual però sobretot és intensitat.

On us podem veure pròximament?

Precisament amb l'espectacle 'Planta y Tacón' el 7 de Novembre a les 20.00 hores al Centre Cívic Guinardó amb una veu femenina potent i intensa Vanesa Cortés i una jove promesa de la guitarra Adrián Alcalá. Les entrades es poden reservar a partir de la mateixa setmana de l'espectacle trucant al 93 450 39 87.
http://ccivics.bcn.cat/guinardo/pagina/6840

Compartir Compartir en Twitter Version imprimible Version PDF

Comentarios

Deja un comentario

NUEVO
Requiere confirmación por e-mail para evitar el uso de spammers. El e-mail es obligatorio.


Comentario:

Mira las condiciones aquí
Nombre:
Email:
(no se publicará)
Web:
Código de seguridad: Suma 3 y 4

Últimas noticias

14/07/20 06:42
Aquest dimecres 15 de juliol les oficines municipals de districte de Badalona atendran de forma presencial només amb cita prèvia

14/07/20 06:36
Gaudeix de l’estiu a Badalona AMB RESPONSABILITAT, nova campanya de l’Ajuntament per evitar la propagació del coronavirus

13/07/20 06:48
TUSGSAL obté la certificació d'AENOR enfront la COVID-19

13/07/20 06:39
La platja de la Marina, situada entre el dic sud del port de Badalona i el barri de la Mora, comptarà amb els serveis de neteja i socorrisme

10/07/20 07:15
Aquest dissabte 11 juliol a la plaça Trafalgar de Llefià, Vespre digital - XX Fòrum TIC Social Badalona


Aviso Legal  -  Política de Privacidad  -  Contacto

La 'b' estilizada es un diseño de Manuel Esteban - Badanotis© 2009 - 2020 - Contacto webmaster